DE CHARTER op 75% formaat genaamd "BOY" :
Willy Cornelissen heeft de Charter op 75 %
formaat gemaakt van depron.
Hier enkele foto's en gegevens:
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
![]() ![]() |
Nog een "BOY " gemaakt door Piet Hoevers: | |
![]() |
![]() |
Gegevens:
Spanwijdte 108 mm Romplengte 80 mm Vleugeloppervlakte 16,20 dm Vlieggewicht 300 gram Vleugelbelasting 18.5 gr |
Besturing/aandrijving: Ontvanger Synth. Rec. 6.6 gram 2 microservo's 5 gram Borstelloze motor F2730 ( 300 wath ) Regelaar 12 A Lipo 11.1 volt 900 mAh Prop 0843 Specificatie's zie > PBS < |
Klik op de afbeelding voor een grotere foto
Heerlijk vliegen op een doordeweekse zwoele zomerse avond op airport Kievit tussen 20.00 en 21.00 uur. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bouwtekening:
de romp
( 3 A4tjes )
de stabilo ( 2
A4tjes )
de ribben ( 1
A4tje )
de vleugel
( 2 A4tjes )
De bouwtekeningen zijn in A4 formaat en zal aan elkaar geplakt moeten
worden.
Hierdoor ontstaan een tekening op ware grootte.
Depron buigen:
Er zijn diverse methoden om depron te buigen.
Zie hiervoor ook de bouwbeschrijving van de "STC "
Hierboven is gebruik gemaakt van de volgende methode:
- Met een soldeerbout zijn twee groeven van ongeveer 3 mm diepte in de depron
gebrand.
- Onder de voorlijst is een latje van ongeveer 10 mm geplaatst. De overige
depron
is onder druk op de bouwplank gelegd.
- Met een verfbrander is de binnenkant dusdanig verwarmd totdat de bocht erin
kwam.
zie deze tekening:
- ( BOY van Piet ) In plaats van een soldeerbout zijn de groeven erin gesneden
met twee scheermesjes
welke in een V vorm staan. Hierdoor is een groef ontstaan van drie
milimeter
diep en 1 milimeter breed ( vier groeven ) .
Middels de verfbrander smolten de groeven dicht zodat een mooie ronding
ontstaat.
TESTVLUCHT:
Na een aantal testvluchten hebben wij een aantal zaken moeten veranderen;
- De instelhoek moet aan de voorkant verlaagd worden met 3 mm
of de achterkant met 3 mm verhogen.
- De juiste positie van het balanspunt bepaald.
zie de tekening van dit PDF bestand >>
balanspunt <<
Hierna vloog hij stabiel , gemoedelijk en met veel plezier ondanks enige wind.( 3 bf )
VRAGEN:
Deze kunnen gesteld worden aan:
- Willy Cornelissen e-mail adres :
jwcornelissen@scarlet.nl of
- Piet Hoevers e-mail adres:
pjhoevers@xs4all.nl
Voor materialen:
- Piet Hoevers e-mail adres:
pjhoevers@xs4all.nl zie ook
website >>
Piet's Brushless RC Spullen <<
Veel sukses met het bouwen en vliegen hiermee.
Het "BOY" team.