DE CHARTER op 75% formaat genaamd "BOY"  :

Willy Cornelissen heeft de Charter op 75 % formaat gemaakt van depron.
Hier enkele foto's en gegevens:

 
 
 
Nog een "BOY " gemaakt door Piet Hoevers:
Gegevens:                                                   
Spanwijdte                    108 mm
Romplengte                    80 mm
Vleugeloppervlakte    16,20 dm
Vlieggewicht                300 gram
Vleugelbelasting           18.5 gr
Besturing/aandrijving:
Ontvanger                     
Synth. Rec. 6.6 gram
2 microservo's               5 gram
Borstelloze motor          F2730 ( 300 wath )
Regelaar                       12 A
Lipo                               11.1 volt 900 mAh
Prop                               0843
Specificatie's zie           >  PBS <

Klik op de afbeelding voor een grotere foto

 

Heerlijk vliegen op een doordeweekse
zwoele zomerse avond op airport Kievit
tussen 20.00 en 21.00 uur.



Bouwtekening:

de romp     ( 3 A4tjes )
de stabilo  
( 2 A4tjes )
de ribben  
( 1 A4tje )
de vleugel  ( 2 A4tjes )

De bouwtekeningen zijn in A4 formaat en zal aan elkaar geplakt moeten worden.
Hierdoor ontstaan een tekening op ware grootte.

Depron buigen:

Er zijn diverse methoden om depron te buigen.
Zie hiervoor ook de bouwbeschrijving van de "STC "

Hierboven is gebruik gemaakt van de volgende methode:
- Met een soldeerbout zijn twee groeven van ongeveer 3 mm diepte in de depron gebrand.
- Onder de voorlijst is een latje van ongeveer 10 mm geplaatst. De overige depron
   is onder druk op de bouwplank gelegd.
- Met een verfbrander is de binnenkant dusdanig verwarmd totdat de bocht erin kwam.
  zie deze tekening:
- ( BOY van Piet ) In plaats van een soldeerbout zijn de groeven erin gesneden met twee scheermesjes
   welke in een V vorm staan. Hierdoor is een groef ontstaan van drie milimeter
  diep en 1 milimeter breed ( vier groeven ) .
  Middels de verfbrander smolten de groeven dicht zodat een mooie ronding ontstaat.

TESTVLUCHT:

Na een aantal testvluchten hebben wij een aantal zaken moeten veranderen;

- De instelhoek moet aan de voorkant verlaagd worden met 3 mm
   of de achterkant met 3 mm verhogen.
- De juiste positie van het balanspunt bepaald.
zie de tekening van dit PDF bestand  >> balanspunt <<

Hierna vloog hij stabiel , gemoedelijk en met veel plezier ondanks enige wind.( 3 bf )

VRAGEN:

Deze kunnen gesteld worden aan:
-  Willy Cornelissen  e-mail adres : jwcornelissen@scarlet.nl of
-  Piet Hoevers e-mail adres: pjhoevers@xs4all.nl
Voor materialen:
- Piet Hoevers e-mail adres: pjhoevers@xs4all.nl zie ook
  website >> Piet's Brushless RC Spullen << 

Veel sukses met het bouwen en vliegen hiermee.

Het "BOY" team.